الثلاثاء : 27-يونيو-2017 || 9:58 صباحا




الجامعة المصرية اليابانية تحتفل بتخرج الدفعة العاشرة من باحثيها
برنامج هموم الوطن يناقش قضية التعليم في مصر مع مرتضي ابوعقيل
فيديو نادر جداااا عن مصر من مائة عام

ما رأيك في موقعنا





بالصور.. "القيصر بيغشش ثانوية" تكشف كيفية حصول "شاومينج" على الامتحانات

الأحد : 3 / يوليو / 2016 التوقيت 8:31 مساء

بالصور..

امتحانات الثانوية العامة- ارشيفية

كتب :: محرر اخبار التعليم

نشرت صفحة "القيصر بيغشش ثانوية"، إحدى صفحات الغش الإلكتروني على موقع التواصل الاجتماعي، "فيس بوك"، رسالة إلى وزارة التربية والتعليم، تؤكد فيها فشلها في كشف الشخصية الحقيقية لـ"شاومينج" ومعرفة طريقة تسريب الامتحان منذ عام 2012، والتي أكد أدمن الصفحة أنه كان يحصل عليها من خلال أحد الأشخاص المكلفين بنقل ورقة الامتحان من الإدارة وحتى مقر اللجنة.
وجاء نص الرسالة كالآتي: "هدية مني لوزارة التربية والتعليم الفاشلة ووزارة الداخلية اللي آخرها تبيع....، بما أنهم مش عارفين يشوفوا شغلهم كويس، بقالكوا 4 سنين بتدوروا على شاومينج ومفيش حد منكوا عرف يوصله".
"شاومينج أول ما بدأ في 2012 كان بيسرق البوستات من بيدج اسمها تسريبات الثانوية العامية، كان اللي عاملها واحد اسمه الدبيكي من المنيا والدبيكي دا كان بيسرب الامتحان قبل اللجنة عن طريق الناس اللي بتنقل الامتحان من الإدارة للجنة الامتحان، وبيبيعه، كان بيقابل الناس على الطريق ومعاه لاب وكاميرا اسكنر فيروح بولاعة ع الظرف بتاع الأسئلة من برا كدا ويسخن الشمع لحد ما يفك ويروح ساحب ورقة وواخدها اسكنر على اللاب وحاططها في الظرف تاني ويقفل الظرف ولا كأن أي حاجة حصلت ويقبض الناس وخلاص على كدا".
أضاف: "شاومينج بقى من إسكندرية واسمه محمود وابن خالته كان على البيدج في 2012 بيعمله كومنتات اسمه إبراهيم أحمد، والأكونت اللي معمول بيه البيدج اللي كانت وصلت لـ700 ألف".

الكلمات الدالة : القيصر بيغشش ثانوية تكشف كيفية حصول شاومينج الامتحانات

اخبار متعلقة


"القيصر بيغشش ثانوية" تنشر امتحان ديناميكا تزعم انه الجديد

نشرت صفحة "القيصر بيغشش ثانوية" على موقع التواصل الاجتماعي…

تعليم شمال سيناء تكشف ملابسات ضبط محاولة غش بلجنة العريش

كشفت مصادر بمديرية التربية والتعليم أن نتائج التحقيقات…

الداخليه تكشف حقيقه سليمان كولبيالى

الجدل الصادر من الجهاز الفنى للنادى الاهلى حول مستوى المهاجم…

التعليقات
عدد التعليقات (0)


مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على بوابة اخبار التعليم ، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق